Abhinavagupta, marele intelept al Shivaismului din Kashmir, a scris acest comentariu profund esoteric la Bhagavad Gita, un text esential al intelepciunii vedice, pentru a facilita accesul la o sursa de cunoastere autentica tuturor celor interesati de Yoga.
Abhinavagupta este unul dintre cei mai de seama ganditori ai Indiei, care a trait se pare intre 950 si 1050 AD. Este venerat in India ca poet si estetician, ca filozof si mistic si este considerat a fi cel mai de seama maestru spiritual al Shivaismului din Kashmir. A studiat filozofia si arta sub indrumarea a cel putin 15 intelepti, maestrii hindusi, budisti si jainisti, asimiland toate marile traditii spirituale ale timpului sau.
A practicat succesiv si a contribuit la dezvoltarea fiecareia dintre cele trei mari scoli ale Shaivismului din Kashmir: Krama, Trika si Kaula. Abhinvagupta este numele sau spiritual, asa cum spune el insusi in Tantraloka
Fragment din volum:
„8.1. Arjuna a spus: Ce este Brahman? Ce este Adhyatman? Ce este actiunea? O Suprem Spirit, ce este Adhibhuta? Ce este Adhidaiva?
8.2. Cine este Adhiyajna, O Madhusudana, cum exista el in corp? Cum poti fi tu cunoscut in momentul mortii de catre cei cu auto-control?
Aceste forme ale lui Bhagavan, mentionate la sfarsitul capitolului anterior, vor fi acum explicate, ca raspuns la intrebarile lui Arjuna.
8.3. Brahman este Absolutul imuabil. Adhyatman este Spiritul primordial. Actiunea este forta creativa care da viata tuturor celor care exista.
Realitatea suprema este numita Brahman pentru ca este atotcuprinzatoare si este sursa din care apare si se dezvolta tot ceea ce exista. Existenta nesfarsita (svabhava) este fluxul continuu al constiintei, identica cu Brahman.
Brahman, prin puterea sa pe deplin libera, creeaza intreaga lume, cu toate fiintele sale. Aceasta putere creativa este numita visarga (forta expresiei creative), care mai intai aduce in manifestare aspectele subtile si apoi pe cele din ce in ce mai grosiere, atat in lucruri cat si in fiintele constiente. Aceasta multiplicitate de lucruri si fiinte constituie aspectul manifestat si efemer al universului. Pentru ca apoi, aceeasi forta sa resoarba tot acest univers manifestat in nemanifestarea adevaratei realitati, supreme si unitare.
8.4 Adhibhuta este esenta lumii pieritoare. Adhidalva este Purusha, Spiritul individualizat. Adiyajna sunt Eu, Spiritul Suprem, care exist in acest corp.
Tot ceea ce exista este pieritor, pentru ca totul este supus schimbarii. Purusha este entitatea divina invidualizata, adica atman. Purushottama (supremul atman) este cel care primeste tot ceea ce se sacrifica, deoarece este prezent si stapaneste toate sacrificiile rituale. Purushottama este cel care traieste in corp.
8.5. Cel care la momentul mortii renunta la cele lumesti si isi aminteste de Mine, acesta devine identificat cu Mine. Nu exista nici un dubiu in aceasta privinta."